Gravelracen met de Canyon Grail CF SL 8.0 DI2

De heilige graal van het gravelracen? De naam zou je er wel op attenderen. Maar dat het een dikke bike is voor snelle paden is zeker. Wij namen hem mee voor enkele 100 km graveltochten.

Zodra je de carbon Grail met zijn eigenwijze hooverbar ziet weet je dat je met iets speciaals te maken hebt. Zijn uiterlijk doet een beetje futuristisch aan en zou niet misstaan in een sciencefiction film van medio jaren 90. Maar we zijn nu pakweg 25 jaar verder en is het geen fiction meer. Nu moet ik bekennen dat dit het type fiets is dat zich moeilijk laat fotograferen. En dan bedoel ik niet de kleur, maar het model. Om een of andere reden blijft het niet zo goed plakken. Maar zodra je hem in het echt ziet verander je snel van mening. Gelukkig voor canyon wel naar de positieve kant. Zo ook die van yours truly.

Het dikke carbon frame met hooverbar, carbon voorvork, 40 mm brede Schwalbe G-One’s op donkere DT-Swiss wielen met Ice Tech schijven geven de bike een stoere uitstraling. Voordat we verder gaan met de componenten hangen we de bike (maat L) aan de weeghaak en blijft deze, inclusief een set Magped pedalen, hangen op 9,2 kilo. Een heel net getal voor een gravelracer.

Het frame is volledig vervaardigd uit carbon en is rondom de stuurbuis opgedikt voor extra stevigheid en stijfheid. dit komt de terreineigenschappen ten goede waardoor de voorkant lekker stijf aanvoelt en de bike zich snel laat sturen.
Rondom de trapas is het carbon zoals verwacht ook opgedikt voor extra stijfheid. De kracht welke je uitoefent op de trapas wordt efficiënter overgebracht naar de achterkant van de bike. Zodra je op de pedalen gaat staan reageert de bike direct en schiet vooruit. Ideaal als je bergop aan het trappen bent en vlak voor de top nog even een gravelaar in wilt halen.

De achterkant van de bike is niet zo stijf als je verwacht. Maar de vraag is of de fiets de trillingen wegfilterd of de zadelpen. Dit is namelijk de gespleten carbon pen van Canyon. Trillingen en schokken worden door deze pen goed geabsorbeerd en de rug kan dit prima appreciëren. Nadeel is natuurlijk dat je bij wasborden gewoon blijft zitten en de pen zijn werk laat doen. Op zich niet zo erg maar soms resulteert dit in een duidelijk “klang” als de twee segmenten weer tegen elkaar aan schieten. Luiheid wordt dus gewoon gestraft.

Aan de voorkant siert de hooverbar. Een stuurconstructie waarin stuur en stuurpen uit één geheel bestaan. Voor de bikers die graag een iets kortere stuurpen willen of een ander stuur monteren een crime. Want dit is namelijk niet mogelijk. Voor ons zit de bike prima en na het afstellen van het zadel hebben we na heel wat uurtjes in het zadel geen last van onze rug, nek of schouders.

De hooverbar doet zijn werk prima en tijdens het naar bergaf rijden op de Zuid Limburgse gravelpaden worden de trillingen goed geabsorbeerd en laat de bike zich goed sturen. Je kunt er dan ook een aardige vaartje mee maken en door de hydraulische remmen kom je op tijd tot stilstand. Qua comfort en houding is er op het stuur niets aan te merken maar er is wel een vraag die menig biker zal stellen:”Waar laat je nu eigenlijk je accessoires”?
Dat vroegen wij ons ook af en na wat creatief onderzoek hebben we een oude bel opgeofferd om aan de onderkant van het stuur door middel van een draadeind in een van de schroefgaten te monteren. Dit werkt prima en de Polar fietscomputer wordt door middel van een rubberen band in het midden van het stuur gemonteerd.
Uiteraard biedt Canyon een aantal accessoires aan welke je aan de onderkant van het stuur kan bevestigen maar wij bekijken graag de mogelijkheden die niet zo voor de hand liggen. Toch hebben we een oproep aan de fietsfabrikanten wereldwijd. Monteer een simpel belletje op de fiets. Een gravelracen rijdt ook heel wat km’s op asfalt en dan is het prettig om de fietser voor je te waarschuwen met een belletje in plaats van te fluiten en roepen. Dit wekt namelijk eerder irritatie op dan wat anders.

Voor de aandrijving van de Grail CF SL 8.0 DI2 opteerde Canyon voor een elektrische Ultegra DI2 groep. Shifters, voor- en achterderailleur werken elektronisch met elkaar samen. Niet draadloos, maar gewoon met een dun kabeltje wat door het frame gevlochten is.
De batterij is netjes in het frame weggewerkt en opladen doe je door de oplaadkabel aan de achterkant van stuur in te pluggen. Anderhalf uur later is batterij 100% volgeladen en dit is goed voor +/- 250 / 1000 km fietsen. Uiteraard afhankelijk van het aantal schakelbeweging die je maakt. Wij hebben tijdens onze tochten waarvan de langste 6,5 uur was met heel wat schakelwerk de batterij niet leeggetrokken.

Het schakelen op zich gaat heel soepel en met kleine drukjes op de microswitches welke in de remgreep zitten schakel je op en af. Met de linker remgreep bedien je de voorderailleur en met de rechter de achterderailleur. De leerperiode bedraagt een paar uren daarna wil je niets anders meer. Gewoon tik, tik en schakelen. Zo sceptisch als ik hierover was zo overtuigd van het gemak ben ik nu.

Over sceptisch gesproken. Aan de voorkant van het crankstel zit een 50-34 crankstel. De eerste vraag die we ons stelden was of dit niet veel te groot was voor het gravelracen maar een paar tochten later met vals plat bergaf beseffen we dat deze bike zich graag de sporen laat geven en de ketting lekker soepel over de 50 tanden rolt. De klimverhouding van de bike valt met 34 – 34 tegen. Als de heuveltjes steiler worden dan 20% wordt het hard werken en van terugschakelen is dan geen sprake meer. Maar de gravelevenementen welke we gereden hebben hadden hun huiswerk goed gedaan en met alle heuvels hebben we dan ook goed kunnen beklimmen. In de Alpen of op fietsvakantie is dit verzet prima om de cols op te rijden. Lekker via een Oostenrijks schotterpad omhoog of onder een Franse zon de Huez of Ventoux op rijden. Geen straf om te doen op deze bike.

Om lekker over de paden te rollen is de bike uitgerust met een setje DT-Swiss C1900 wielen met 100 x 12 mm steekas aan de voorkant en 142×12 mm steekas aan de achterkant. Niet de lichtste die er zijn maar onze ervaring met de wielen van DT-Swiss is zeer goed. De velgen kunnen heel wat stootjes hebben en de naven staan bekend om hun duurzaamheid. De velgen vertonen nog geen enkele slag en hebben al heel wat voor hun kiezen gehad.

Rondom de velgen is een setje Schwalbe G-One’s gemonteerd in breedte van 40 mm. Breed genoeg voor heel wat comfort en grip. Maar niet al te zwaar voor het asfalt. Op het asfalt merk je wel dat er iets zwaardere banden onder de bike zitten maar de fietspaden hier in de buurt zijn vaak niet zo geweldig als je denkt en dan is extra comfort geen straf. Onverhard doen deze banden prima hun werk. Bergaf en in de bochten geven de banden in combinatie met de fiets flink wat vertrouwen en in bochten kun je de bike prima laten lopen zonder al te veel snelheid te verlieven.
Canyon levert de fietsen nooit tubeless af maar bij DT-Swiss zit het velglint er al in en hoef je alleen het ventiel te monteren en een sapje toe te voegen om de zaak tubeless te maken. 

Zodra je een flinke vaart hebt op de gravelpaden zal je zo nu en dan toch ook flink tot stilstand moeten komen. De Shimano Ultegra remmen met 160 mm Ice Tech schijven zorgen voor flink wat remkracht en bij lange afdalingen hoef je niet bang te zijn voor fading. De schijven voeren namelijk een groot gedeelte van de warmte af. Dit speelt in de Alpen natuurlijk een heel wat grotere rol dan in de heuveltjes van Zuid Limburg. Maar het geeft wel een zeker gevoel dat je bergaf niet tot verrassingen komt te staan.

Conclusie:
De Canyon Grail CF SL 8.0 DI2 is zoals we van Canyon gewend zijn een allemansvriendje welke geschikt is voor bijna alle soorten ondergrond en paden. De fiets flink de sporen geven of lekker greenlanen is geen probleem de Grail.
Het grootste nadeel van deze fiets is dat we hem straks weer terug moeten brengen.

De adviesprijs van de Canyon Grail CF SL 8.0 bedraagt € 3299,-

Voor meer informatie klik je op:
https://www.canyon.com

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *