Op pad met de Garmin Edge Explore

Een betaalbare GPS fietscomputer met een groot 3″ display en bijna alles erop en eraan. Dat zou bijna de conclusie kunnen zijn voor de Garmin Edge Explore. Tevens is het grote scherm ideaal om routes mee te verkennen.

En dat is waar het in ons geval om gaat, het grotere scherm. We rijden namelijk aardig wat GPX tochten de laatste jaren en een aantal evenementen welke we gereden hebben waren alleen via GPS-track beschikbaar. Ook met het uitzetten van een nieuwe route of het, onderweg, aanpassen van een track heeft het grotere scherm zijn voordelen. Je ziet net wat sneller of er ergens nog een gravelpad ligt wat je aan je route toe wilt voegen. Houdt er natuurlijk wel rekening mee of je er mag fietsen en respecteer mens, natuur en de regels welke gelden in bepaalde bosgebieden.

We pakken het doosje uit en hierin bevindt zich de Edge Explore, laadkabel usb, touwtje om hem vast te maken en 2 stuurhouders welke met rubber banden worden vastgemaakt. Jammer genoeg geen vaste houder welke je op je stuur monteert. Deze is er natuurlijk, net als de siliconen beschermhoes, los bij te bestellen maar het prijskaartje van € 39,- voor een houder is niet mis.

De Edge Explore voelt degelijk aan, heeft een 3″ display en net als de 1030 en 830 slechts 3 knoppen. 1 aan de zijkant om hem te de-/activeren en 2 aan de onderkant om de tocht te starten. De rest doe je via het touchscreen display. En deze werkt verrassend goed in de koude tijden van het jaar. Zelfs met onze koud aanvoelende handen was het scrollen over het scherm geen probleem.

De afmetingen van de Explore zijn 10,5 cm lang, 5,6 cm breed en 1,8 cm hoog. De wijzer van de oude vertrouwde keukenweegschaal blijft hangen op 118 gram. Dit zonder rubberen beschermhoes, maar het gewicht daarvan is verwaarloosbaar.

Zodra we de Explore aanzetten lopen we even door de menu’s heen om alles in te stellen. Ondanks dat dit een enigszins uitgeklede versie is heeft hij nog heel wat functies ter beschikking zoals:

  • Turn by turn navigatie
  • Herberekenen van de route
  • 16 GB interne opslag
  • Vooraf geinstalleerde kaart van de regio waar de GPS gekocht is
  • Livetrack, GroupTrack, Smartphone meldingen, Rider to Rider berichten
  • Ingebouwde ongevaldetectie
  • POI’s zoeken
  • Trendline Popularity Routing (on-/offroed routes vinden die het meest door fietser gebruikt worden.
  • ANT+/Bleutooth Smart
  • Apps van IQ support
  • Gast modus voor bedrijven welke GPS units beschikbaar stellen voor de verhuur.

Wat we dus niet hebben zijn o.a. de Strava Live segmenten, het ondersteunen van Power meters, geen trainingsprogramma’s of FTP VO2Max.

Onderin de doos vinden we ook nog een snelstartgids welke, je raad het al, de doos nog steeds niet heeft verlaten. Met behulp van Youtube loop je veel sneller en makkelijker even door de Explore heen.

We koppelen de unit aan onze Smartphone wat snel gaat. Het synchroniseren van routes doe je dan ook via je telefoon of met het kabeltje aan de PC of laptop. Er is namelijk geen WIFI aan boord wat bij de 830 er voor zorgt dat deze automatisch synchroniseert zodra je in bereik van je netwerk bent.
Over verschillende profielen hoef je je niet druk te maken. Die zijn er namelijk niet. Er is gewoon 1 profiel waar alles wordt opgeslagen. Niets mis mee want om eerlijk te zijn hebben we op de 830 ook altijd maar 1 profiel gebruikt.
Qua datavelden is er niet heel veel in te stellen. Er zijn 2 pagina’s welke je naar eigen voorkeur kunt instellen met data en 3 vaste velden met daarin je kaart, compas en hoogteprofiel. Meer dan genoeg data om onderweg te gebruiken. 9 van de 10 keer hebben we toch de kaart in beeld.

Tijd om op pad te gaan:
We monteren de Explore op onze bike en laden een route in. Het GPS signaal wordt snel gevonden en is onderweg prima. Een paar keer hebben we enkele meters afwijking op het scherm gezien zodra we over de paden rijden maar niets al te extreem. Er is alleen keuze uit GPS en niet uit Galileo of Glonass. Dit komt misschien nog een in een toekomstige software update. Maar vooralsnog hebben in de bossen een prima signaal.

Het inladen van een route is een ander verhaal. Dit gaat niet snel en duurt even, tel gerust een volle minuut voor een lange route. Onze tip is om voordat je je spullen aandoet de Explore aan te zetten, route in te laden en je dan pas klaarmaken voor vertrek.

We rijden weg met de kaart in beeld en de achtergrondverlichting op +/- 60%. Dit is meer dan helder genoeg en je slurpt niet meteen de hele batterij leeg. Op deze stand heb je ongeveer 12 uur plezier van je GPS. Genoeg voor een weekendje weg met een paar flinke tochten. En het opladen gaat aardig rap dus binnen een uurtje is hij weer op volle capaciteit.

Wat bij Garmin wel belangrijk is bij het uitschakelen. Je moet de zwarte knop aan de zijkant even inhouden en kiezen voor “voeding uit”. Als je de zwarte knop een enkele keer indrukt gaat hij namelijk in slaapstand met als gevolg dat je Garmin na een paar dagen helemaal leeg is.

De standaard kaart van de Explore is prima en heeft voldoende details. Hooguit wat huizen welke niet ingetekend staan. Wil je, net zoals wij hebben gedaan, een andere kaart inladen dan is dat geen issue. Met 16 GB intern geheugen is er genoeg plaats om enkele kaarten te installeren. Net zoals de 830 en 1030 is het aantal routes beperkt tot 100 stuks.

Het rijden van gpx routes is dankzij het grote scherm erg makkelijk. Vooral als je het zoomniveau op 50 meter hebt staan is de kaart rondom nog groot genoeg om “ver” vooruit te kijken. Zodra je voor je club of jezelf een nieuwe route aan het maken bent komt het grote scherm helemaal goed tot zijn recht. Even een paadje meepakken wat je nog net op de kaart ziet staan. Zonder echte voorbereiding op pad gaan en zien waar je uit komt. Zo nu en dan stuit je op enkele verrassingen en zal je rechtsomkeer moeten maken. Maar op het moment dat er ineens een schitterende aanvulling op je route komt zijn de omleidingen ineens de moeite waard.
Maar we vermoeden dat de meeste bikers gebruik maken van gpx tracks of hem gewoon als “simpele” fieftscomputer gebruiken. Niets mis mee want de meest uitgebreide trainingsfuncties worden niet altijd gebruikt.

We touren lekker verder en de Turn-by-Turn navigatie werkt goed en is vooral makkelijk zodra de route zichzelf kruist. Maar opletten moet je natuurlijk altijd wel. En mocht je ineens ver van de route af zitten dan laat je de Explore gewoon herberekenen. Dit gaat overigens lekker vlot.

Connectie met je smartphone:
Op de Edge Explore kun je, net als zijn grotere broertjes, widgets toevoegen. Deze download je uit de Connect IQ store. Zoals bijvoorbeeld de buienradar widget of een horloge/temperatuur widget. Om ze te laten werken moet je onderweg wel verbonden zijn met je smartphone om de data vanuit, bijvoorbeeld buienradar, op je Explore te zien.

Features zoals Livetrack, Grouptrack en group messaging zijn ook ingebouwd in de Explore. Op deze manier kan je Ega zien waar jij uithangt en hoe lang het nog duurt voordat je thuis bent. Door middel van Grouptrack te activeren en vrienden toe te voegen kun je op het scherm volgen waar ze zijn en tevens simpele ingestelde berichten doorsturen zonder je telefoon uit je zak te halen. Je klikt op het bericht icoontje, selecteert een persoon of de hele groep en zend een bericht door. Deze berichten zijn standaard ingeprogrameerd maar voldoen in bijna alle gevallen. Helaas zijn niet te customizen dus een bericht als: “Ik lig in de brandnetels!” gaat hem niet zijn.

De veiligheidsopties zoals Ongevallen detectie, welke een noodsignaal doorstuurt naar je contactpersoon, zijn aanwezig. Ook is de Explore compatible met de Varia producten van Garmin. De sensor voor achteropkomend verkeer op je GPS te laten zien is vooral in de stad een goed idee. Vooral met de fluisterstille elektrische auto’s wil je wel eens verrast worden.

Conclusie:
De Garmin Edge Explore is een prima GPS voor de bikers welke de voorkeur geven aan een groot scherm en minder behoefte hebben aan een groot scala aan trainingsdata. Het touchscreen werkt heel goed, zelfs in de regen met handschoenen aan is dit geen probleem. Het vriendelijke prijskaartje maken het dan ook een prettige fietsmaatje voor onderweg.

De adviesprijs voor de Garmin Edge Explore bedraagt € 249,99

Voor meer informatie klik je op:
https://buy.garmin.com/nl-NL/NL/p/611996

4 thoughts on “Op pad met de Garmin Edge Explore

  1. Ik vind het op zich een prettig apparaat maar heb er wel wat problemen mee:
    – schakelt vanzelf aan bij het aansluiten of loskoppelen van de adapter
    – loopt regelmatig vast (bij volgen van een track en op accu spaarstand) gem. eens op de 125 km.
    – bij het missen van een afslag wil hij veel te lang weer naar dat punt terug. Ook als je al bijna weer op de route bent.
    – moet erg lang berekenen bij aanvang route
    – vreemd ook dat als je gestart bent dit moet bevestigen met de rechter onder knop.
    – bij zoomen vallen de plaatsnamen weg. In Frankrijk was dit echt ondoenlijk, en heb een kaart gekocht.
    Vandaag een update uitgevoerd van 5.2 naar 5.3. Hoop dat het beter wordt.
    Ben benieuwd of bovenstaande overeen komt met andere gebruikers.

  2. Ik heb dezelfde problemen als Vincent. Alleen loopt die van mij in spaarstand al vaak na 40 km vast.
    Als ik een “rondrit”, via het toestel gepland heb en het toestel loopt vast waarna ik het ga resetten, dan ben ik mijn rit kwijt. Heel erg irritant!
    Maak overigens gebruik van de laatste update.

  3. ik heb hetzelfde ,maar bij mij valt de garmin edge explore al na 10km uit en reageerd nergens meer op.
    na een tijdje doet ie het weer maar dan ben ik mijn rit gegevens kwijt .
    heel erg iritant .
    wat kun je hier aan doen ,ik heb ook al de nieuwste updates.

    1. Zeer vervelend om te horen Andre. Contact opnemen met de verkoper of met Garmin zou ik voor kunnen stellen. Ik heb met mijn Explore nog nergens last mee gehad (gelukkig). Dus meer dan doorverwijzen kan ik ook niet voor je doen op dit moment.

      Met Sportieve Groet, Patrick.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *