Je vakantiegeld opmaken aan de Carbon Spinergy GXX Gravelwielen

Spinergy heeft door de jaren heen al heel wat icoontjes op de kaart neergezet. En daar zijn ze nog niet mee klaar. De carbon GXX gravelwielset staat in de top van het Spingergy’s gravelsegment en is gemaakt voor serieus mixed-terrain rijden.

Waar we Spinergy van kennen zijn natuurlijk de PBO composietspaken. Elke spaak bestaat namelijk uit 30.000 nylon strengen welke drie keer zo sterk zijn als conventionele RVS spaken maar met de helft van het gewicht. Deze strengen worden ingepakt in een water en UV-bestendig jasje welke in 10 kleuren komt met custom editor. Zo kun je zelf je wielset naar de kleuren van je bike, auto of fietsclub aanpassen.

Een bijkomend voordeel van de spaken is dat ze uitermate geschikt zijn voor gravel-rijden. Ze absorberen het constante geruis van gravelwegen, maar ook grotere schokken van onverwachte spoorvorming of kuilen. Zo kun je langer doorrijden met minder vermoeidheid. De sterke spaken zijn bestand tegen grote hobbels en stenen zodat ze langer recht blijven. Iets wat we in de lijve ondervonden hebben afgelopen jaar toen we vol over een paar bakstenen knalden (welke waarschijnlijk van een aanhanger gevallen waren). Mocht je ze toch moeten richten dan levert Spinergy de juiste tooltjes bij de set. Deze heb je sowieso nodig want je mag namelijk niet aan de spaken draaien. Dan wint je de nylon strengen op en raken ze beschadigd. Dus RTFM voordat jij of je fietsenmaker hieraan begint.

Het gewicht van de carbon GXX wielset zit op 1594 gram wat netjes in de lijn zit met de concurrentie. Wel is de wielset een 120 gram zwaarder dan de aluminium versie welke we een paar jaar geleden getest hebben. Dit gewichtsverschil zit hem voornamelijk in het nieuwe type “44” naven waar de set op draait. De 44 staat voor de diameter van de ratel welke ook nog eens 108 aangrijppunten heeft. Zo grijpt de naaf lekker snel aan zodra je over de paden rijdt.

We rijden alweer heel wat jaartjes met Spinergy wielen en kunnen met een gerust hart concluderen dat de spaken en wielen heel wat kunnen verduren. En zo ook de carbon GXX wielset welke we, onder andere, hebben getest in het zuiden van het land.

Maar de nieuwe wielen bestaan natuurlijk niet alleen uit spaken. Er zitten ook nog een paar mooie carbon velgen omheen gevlochten.

De carbon velgen hebben een diepte van 26 mm welke heel wat gravel en stenen te verduren kan hebben. Met een binnenbreedte van 24 mm zijn ze geschikt voor banden met een hoog volume tot wel 55 mm. Een leuk detail van de carbon velgen is dat deze zijn uitgerust met een schuimkern. Dit voor extra stevigheid met als bijkomend voordeel dat er geen water in de velgen kan komen. Maar wat wij als extra hebben ontdekt is dat de velgen heel erg stil zijn op de gravelpaden. Er komt namelijk geen resonerend geluid uit de velgen. Dit omdat het hele klankkast effect teniet is gedaan door de schuimkern. Het, kort door de bocht gezegd, volpurren van de velgen heeft dus meer effect dan alleen stevigheid en vocht.

Klaarmaken voor de bike:
Na het uitpakken valt uiteraard het gewicht van de wielset op en ook de looks. Alles ziet er gelikt uit. Een paar mooie grijze logo’s met rode streepjes op de XX, zwarte spaken en meer niet. Helaas geen kleurtjes voor ons deze keer maar gewoon strak zwart.

Een van de mooiste onderdelen van de naaf zit je niet meer zodra je de cassette monteert. Dat is namelijk de binnenkant van de naaf. Een mooie body met sjieke messing ringen wat een lust voor het technisch oog is. Nu gebruikt onze Canyon Grail, waar we de wielen in monteren, gewone 9/10/11 speed naven en is de wielset geleverd met een Sram XDR body. Een mooie test om te kijken hoe makkelijk dit te wisselen is. Een fluitje van een cent dus. Nadat de nieuwe body binnen is gaan we aan de slag. Je trekt simpelweg de oude body met as en al uit de naaf, steekt de nieuwe op de as en duwt het weer terug. Binnen een minuut ben je hier al mee klaar.

Er is een groot scala aan body’s ter beschikking. Sram XDR, Sram/Shimano 9/10/11, Shimano Microspline, Campy en Campy 13 speed. Ook voor de eindkappen zijn er diverse mogelijkheden. QR, 12 of 15 mm steekas aan de voorzijde en QR en 12 mm steekas aan de achterkant. Het wisselen van de eindkappen is gewoon pull en push. Je trekt de oude eruit en steekt de nieuwe erin. Makkelijker dan dat wordt het niet.

Nadat we de cassette en centerlock remschijven hebben gemonteerd is het tijd voor de banden. We hoeven alleen een setje tubeless ventielen te steken en de, Continental Terra Trail 40 mm, banden op te pompen. Een sapje erin en we zijn klaar voor vertrek.

Onderweg:
Nadat we de wielen in onze Canyon Grail AL7 hebben gemonteerd zijn we op pad. De tochten welke we rijden zijn een mooie mix tussen asfalt en veel onverhard. Voor de eerste testrit zakken we direct af naar het zuiden. Er staat een technische rit gepland met een drietal mountainbikers. Dat beloofd. We rollen door de singletrails rondom Meerssen en krijgen heel wat technische afdalingen voor de banden geschoven. Gelukkig is het droog en hebben we genoeg vertrouwen in de bike om bepaalde on-gravel-achtige afdalingen te nemen. Een goede test voor de wielen want deze geven namelijk geen krimp. Bergop is een ander verhaal en daar laten we de bikers lekker achterwege. We geven de bike de sporen en deze reageert direct op de pedaalbewegingen. Er zit geen opspanningstijd in de wielen welke we wel met de vorige wielset ervaren hebben. Energie wordt omgezet in een roterende beweging en de bike sprint ervandoor.
Het aangrijppunt is met de nieuwe Hadley naven verlaagd naar 4 graden en hoe minder vrije slag hoe prettiger het onderweg aanvoelt.

Een aantal tochten later maken we ons klaar voor een lange 100 km lange gravelrit in het zuiden met een dikke 1250 hoogtemeters. Een tocht waar we elk beetje extra comfort wel kunnen gebruiken. En dit zijn de paden waarop de wielen zich thuisvoelen. De gravel knispert lekker onder onze banden en dat is eigenlijk alles wat we horen. Geen bijgeluiden of gezoem, gewoon stilte. Heerlijk. De PBO spaken dempen de vibraties van de paden en na 100 km komen we lekker fris aan. Het is dan ook een welkome upgrade voor onze gravelbike.

Conclusie:
Met de GXX wielen heeft Spinergy een goede afweging gemaakt tussen rijkwaliteit, gewicht en prijs. Met een 24mm interne breedte een echte gravelset voor banden met groot volume. De PBO spaken zullen raar in je oren klinken in den beginnen maar de degelijk en stevigheid van deze set maken het upgraden zeker de moeite waard.

De adviesprijs van de set bedraagt +/- € 1150,- (omgerekend vanaf $ 1199,-) als je ze rechtstreeks vanuit Spinergy besteld. Denk wel nog aan de mogelijke invoerrechten vanuit Amerika die er nog bij komen.

Voor meer informatie klik je op:
https://www.spinergy.com/products/gxx

Met dank aan Rotor Benelux BV

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *