Terugblik Hago Limburgs Mooiste 2020

Op 26 september reden we mee met “Hago Limburgs Mooiste Noord 2020 Gravel editie”. Met een totaal deelnemersaantal van 2300 fietsers waaruit 3% uit Gravelbikers bestond. Helaas een magere opkomst van de Gravelaars. Maar hoe zat het nu met de route?

Bij aankomst van Hago Limburgs Mooiste siert natuurlijk de professionaliteit van de organisatie. Alles is goed geregeld en dit jaar Corona-Proof. Na het ophalen van de inschrijving en het opspelden van de startnummers gaan we op pad.

De start en finish zijn in de kasteeltuinen van Arcen. Een schitterende locatie, vooral nu de herfstkleuren langzaam vorm beginnen te krijgen. We kunnen het dan ook niet laten om, stiekem bij terugkomst, even een rondje door het park te doen.

Gravelaars hebben de keuze uit een route van 80 of 110 km. Wij kijken onderweg wel hoe het gaat. Het heeft afgelopen nacht flink geregend en op moment van starten begint het ook weer te druppelen. De paden liggen er nog redelijk bij en we laveren in het begin een beetje om de plassen heen.

Zoals meestal met Graveltochten is ook Limburgs Mooiste Gravel niet uitgepijld maar rijden we deze op de Gps. Gezien er veelal over brede gravelpaden wordt gereden is het navigeren een fluitje van een cent. Ook voor de beginnende Gps rijder.
En dan komt hier ook gelijk het nadeel van de hele rit. Er wordt wat teveel over brede paden gereden. De route trekt zich naar het zuiden vanuit Arcen naar Swalmen. Veel brede paden en weinig hoogteverschil. Het aantal kilometers aan singletrack is dan ook bijna op 2 handen te tellen. Zonde eigenlijk, want na een 20 tot 30 km missen we toch wel het gevoel van avontuur.

We worden daarentegen wel getrakteerd op mooie holle wegen, stukken door Duitsland, veel bos en weinig asfalt. We passeren zelfs een aantal zonnebloemvelden.

De bevoorrading. Zoals gezegd is de organisatie super geregeld en dat merk je ook bij de bevoorrading. Een waar buffet met alles erop en eraan wat je kunt verzinnen. Een hapje en een drankje erin en we zijn verder.

We tuffen lekker door de Meinweg en bij de splitsing kiezen we voor de korte afstand. De grond is redelijk pittig en de lange afstand bewaren we wel voor de volgende keer. Onderweg maken we een aantal gezellige praatjes met mede gravelaars en de kilometers tikken lekker af. De laatste 10 km. krijgen we iets meer asfalt maar ook een paar extra singletracks.

De aankomst.
Hé, dat is raar. De Gps route zegt dat de gravelaars rechtdoor rijden terwijl de finish toch echt linksaf is op het fietspad. Een foutje in de tekening. We gaan dus gewoon linksaf over de finish.
Hier ontvangen we een medaille voor de deelname en wat nog veel belangrijker is. Er wordt een lekker vers biertje getapt voor de deelnemers. En dat slaan we natuurlijk niet af.

Conclusie:
Een Goede organisatie waar de ervaring vanaf straalt. De route mag een stukje technischer en avontuurlijker om zo meer afwisseling te creëren. De stevige inschrijfprijs mag er dan ook wezen en hiervoor verwachten we wel een perfecte tocht.

Voor meer informatie over Hago Limburgs Mooiste Noord klik je op:
https://www.limburgsmooiste.nl/noord/

7 thoughts on “Terugblik Hago Limburgs Mooiste 2020

  1. Dankjewel voor het leuke stuk over de 1ste editie van de gravel route van Hago Limburgs Mooiste Noord. Wij waarderen natuurlijk de kritische noot en gaan er aan werken om voor volgens jaar een uitdagendere Gravel route uit te zetten.
    Zien we jullie jullie volgend jaar weer?

    Met sportieve groet,

    jesse Linssen
    (Directeur Hago Limburgs Mooiste)

  2. Gravelen is mij inziens niet technisch.
    Als je technisch en single tracks wilt rijden pak je toch de mtb?
    Of wil jij op de gravelbike gaan MTBen….
    Gravelen is onverhard wielrennen, geen mountainbiken!

    1. Het is juist de uitdaging als routebouwer om de gulden middenweg tussen de diverse paden te kiezen. Dus een beetje van dit en een beetje van dat. Gravelen is onverhard wielrennen. Nee, daar zijn we het dan ook niet mee eens. Het is en geen wielrennen en geen mountainbiken. Het is de mix tussen deze 2.

      Met Sportieve Groet,
      http://www.gravelracen.nl

      1. Denk dat je met je visie tegenover gravelen toch enigzins afwijkt tot de norm! Gravelpaden zijn geen singletracks… Wat jij bedoeld is avontuurlijk fietsen, geen gravelen.
        Jij wil daar rijden wat jij leuk vindt en noemt dat gravelen. Hoeveel gravel tochten in NL worden ook aangeprezen als ook geschikt zijnde voor racefiets met 28mm banden? Ooit al eens daarmee op mtb singletracks gereden? Rij daar bv route Valkenswaard of Mierlo maar eens mee. Kom je teug met echt geen rechte velgen door alle stronken. Veel gravelaars willen net een route met mooie weide paden en door akkerland. En geen singletracks, dan nemen ze wel een mtb… Leuke site, veel info, iets te veel eigen visie of sommige zaken. Als journalist misschien iets meer inleven in de betreffende materie mbt een algemener beeld ergens op. Niet enkel spreken vanuit je eigen zienswijze…

        1. Hoi Geka,

          Wat er ook meet maken heeft is de sport en insteek waar je vandaan komt. Kom je vanuit het racefietsen dan gravel je, waarschijnlijk, met een iets andere insteek dan dat je vanuit het mountainbiken gaat gravelen. Dat zal ook een oorzaak zijn.
          Je noemt Valkenswaard of Mierlo. De lus van Valkenswaard onder de Maastrichterweg is zeer leuk op de gravelbike. Gladde slingerende singletracks. Het gedeelte rond de Kempervennen is te rammelig en ligt er al jaren slecht bij (ook voor de mtb). Heb jij ook meegedaan met de afgelopen versie van de Giro Pathfinder?
          Qua bike rijden we niet op een racefiets met 28 mm banden, dat is niet onze insteek, maar op een Niner RLT 9 met Spinergy wielen. Die zijn echt sterk en hebben al heel wat klappen te voortduren gehad.
          https://gravelracen.nl/?p=573

          Heb je onderstaande route rond de Meinweg in Roermond al eens geprobeerd?
          https://gravelracen.nl/?p=518

          De gravelsport is nog jong, onze site ook en we leren elke keer bij. Ook op journalistiek gebied. We gaan je commentaar dan ook zeker meenemen voor de toekomst. Bedankt voor je feedback.

          Met Sportieve Groet.
          http://www.gravelracen.nl

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *