Rondjes draaien met de Spinergy GX gravel wielen

Bikers die in de jaren 90 al actief waren op de fiets denken bij de naam Spinergy meestal aan de wilde 8 spaaks carbon wielen voor mountain- en roadbikes. Dikke naven met nylon spaken. Uit beeld geraakt maar sinds een paar jaar met een terugkomst bezig. Spinergy verzag ons van een custom gekleurde set met Nederlandse vlag in de spaken. Tijd om de paden op te gaan.

Om meteen even stil te staan bij de spaken. Dit zijn Spinergy’s gepatenteerde PBO Power spaken. Geen rvs spaken maar composiet spaken met 30.000 vezels ingepakt in een water en UV bestendig jasje. Volgens Spingergy zijn ze 3 keer sterker dan een rvs spaak bij de helft van het gewicht.
Dit levert een lager rotatiegewicht en een sneller reagerend wiel. Een leuke bijkomstigheid van het jasje is dat deze in alle kleuren van de regenboog komt. Je kunt dus zelf de spaakkleur kiezen of dankzijn de editor helemaal wild gaan en zelfs een compleet regenboog wiel samenstellen.

Voor ons stelde Spingergy een wiel samen met 21 zwarte spaken en 1 rode, 1 witte en 1 blauwe spaak. De Nederlandse driekleur komt zo terug in de wielen. Een beetje chauvinisme mag soms wel.

Nu claimt Spinergy een gewicht van 1475 gram voor een setje en wij verwachten, zoals altijd, dat het echte gewicht hoger is. De oude vertrouwde keukenweegschaal komt tevoorschijn en de waardes komen aardig overeen. Het voorwiel weegt 688 gram en het achterwiel 807 gram. Dit komt neer op een totaalgewicht van 1495 gram. Dat is wel een heel nette waarde voor een wiel met aluminium velgen.

De Spinergy GX wielen zijn uiteraard 29″ en de velgen hebben een interne breedte van 24 mm. Ideaal voor 40 mm banden en breder is natuurlijk ook geen probleem. 55 mm past natuurlijk ook. Onze velgen werden geleverd met een tubeles velglint en na het steken van een paar tubeless ventielen kunnen de bander erop gelegd worden. Een 45 mm WTB Riddler aan de voorkant en een 40 mm G-One Bite achterop. Oppompen, laten ploppen en een sapje erin. Tubeless setop in no time.

De wielen draaien op Spinergy’s eigen Force-10 naven met straight pull spaken, aerospace aluminium assen en Spinergy’s Hadley body. Uiteraard is er de keuze tussen Shimano 9/10/11 of een Sram XD driver. In de nabije toekomst zal daar de 12 speed Shimano nog bij komen.
De naven zijn converteerbaar tussen 100 mm QR en 12 mm of 15 mm steekas aan de voorkant. Aan de achterkant is er keuze uit 135 mm QR of 142 steekas. Goed opletten aan de voorkant want het converteren van QR naar 12 of 15 mm betekend het verwijderen van een wiellager om te converteren. Hierna de tussenas er weer in en het lager terug persen. Een werkje wat je gelukkig niet vaak doet.
De schijfbevestiging is simpelweg 6-bolt. Schijf erop, boutjes erin en klaar.

Onderweg:
Tijdend het uitpakken van de wielen valt op hoe ligt de set aanvoelt en de looks mogen er wezen. Dikke zwarte spaken met de nationale driekleur erin. Na het monteren van de juiste steekas adapter, schijven en banden gaan we op pad.

We monteren de wielen in onze nieuwe Niner RLT 9 en de eerste indruk is goed. De tochten welke we hebben gereden met de wielen zijn gemixte tochten met een beetje asfalt en veel onverhard. Tijdens de eerste testrit rollen we over de vaste mountainbikeroute van Bocholt. Een mooie route voor de gravelracer met een paar kilometer singletrack en een mooie aanrijroute langs het kanaal. De wielen rollen soepel en in het terrein filteren de PBO spaken enkele trillingen eruit. Dit levert iets meer comfort op in het terrein. Grote stenen en kuilen welke we in het Zuiden tegenkomen zijn natuurlijk een ander verhaal. Maar elk beetje extra comfort kan geen kwaad op de gravelbike. Zonder gebrek aan stijfheid in te leveren uiteraard.

Tijdens het bochtenwerk valt de zijdelingse stijfheid op. Deze is hoog. We hebben de wielen ook meegenomen naar Zuid Limburg voor 60 km. onverhard gravelen over de paden. De wielen hebben geen krimp gegeven en hebben een paar keer aardig te voorduren gehad in de afdalingen. Na 250 km. gravelen is er nog geen slagje te zien dus met de stevigheid zit het goed. Mocht er dan toch een keer een slag inkomen dan kun je ze niet zo makkelijke aanspannen als een conventionele spaak. Hier moet je dan even opletten. Het richten doe je namelijk onder het velglint met een boutje. Immers, als je aan de spaken gaat draaien, krullen de vezels op en dat is natuurlijk niet de bedoeling.

We rollen even verder en zetten een aantal keer flink aan. Het achterwiel lijkt een klein ogenblik te twijfelen, alsof hij zich opspant, en zet dan alle energie om in roterende kracht. Je krijgt niet de directe krachtoverbrenging als bij een high end carbon wiel. Het opspannen is ook niet iets wat lang duurt. Je voelt het heel subtiel. Het effect is er dus wel.

De achternaaf is niet muisstil tijdens het freewheelen maar heeft een lekkere subtiele ratel erin zitten. Niet zo hard als een Hope naaf, maar genoeg om wandelaars (als je te lui bent om te bellen) vanaf een afstandje alvast te informeren dat er iets aankomt. Het aangrijpen van de naaf gaat niet direct snel maar heeft een kleine vrij slag erin zitten zoals bij de meeste wielsets. Niet iets om storend te noemen. Tijdens het gravelen trap je toch heel wat constanter dan tijdens het mountainbiken.

Conclusie:
De Spinergy GX gravel wielen zijn stijve wielen met een laag gewicht voor een heel nette prijs en persoonlijk te maken in de editor. Dankzij de adapter geschikt voor bijna alle bikes. Mocht je jezelf afvragen hoelang de spaken meegaan? Ze worden al 20 jaar gebruikt en staan bekend om hun duurzaamheid. En met de oude variant hebben we zelf jaren ervaring mee gehad.

De adviesprijs van de set bedraagt +/- € 550,- (omgerekend vanaf $ 599,-)
Denk wel nog aan de mogelijke invoerrechten die er nog bij komen.

Voor meer informatie klik je op:
https://www.spinergy.com/products/gx