Op pad met de Thule Easyfold XT 3

Afgelopen jaren hebben we al heel wat diverse fietsen achterop onze fietsendrager gehad. Maar deze was altijd maar beperkt tot 2 fietsen. De thule Easyfold XT 3 is geschikt voor 3 fietsen en nog opvouwbaar ook nog. Wij zijn er mee op pad gegaan om deze drager eens van dichtbij te inspecteren.

De laatste jaren zijn we steeds vaker aan het carpoolen en dan is een goede stevige drager zeker belangrijk. En om direct met de deur in huis te vallen, dat vinden ze bij Thule ook.

In het dorpje Hillersdorp in Zweden is het testcentrum van Thule gestationeerd. hier worden alle producten van Thule aan crash- en duurtesten onderworpen. En deze zijn niet al te zuinig. Een fietsendrager test wordt gedaan door 2 keer het maximale gewicht te overschrijden en hem dan gesimuleerd twee keer de wereld rond laten gaan. Valtesten met drie fietsen achterop en de drager opengeklapt. Daar moet het allemaal tegen kunnen. De passie welke ze hebben over hun producten, zo gepassioneerd zijn ze ook om deze producten tot ver over de limiet te testen. En daar worden wij als consument alleen maar beter van. Het etiket van “beste fietsendrager van het jaar” verdien je niet voor niets. En dat plakkaat hebben ze bij Thule al een flink aantal keren aan de muur hangen.

Terug naar Nederland waar een bezorger een grote doos komt afleveren. Dit is alles behalve het formaat doos wat je gewend bent. Zodra je de doos dan ook opent zie je ook direct waarom. De drager wordt namelijk kant en klaar verzonden. Het enige wat je zelf nog hoeft te doen is de nummerplaat te monteren. Qua stekker zijn de Thule dragers al jaren voorzien van een 13 polige stekker. Ben je net als ons nog uitgerust met een 7 polige stekker dan moet je even naar de auto-accessoire handel om de hoek voor een verloopstekker van een tientje. De kabel heb ik met een extra tie wrap bevestigd zodat deze mooi compact op de lengte van de auto is afgestemd.

Het plaatsen van de drager doe je gewoon alleen. Met een gewicht van 23 kilo is het geen vedergewicht maar je tilt hem vrij makkelijk op de trekhaak. Nu zijn ze bij Thule zo slim geweest om de XT 3 (ook wel de 934 genoemd) te voorzien van wieltjes. Je hoeft hem dus niet vanuit de garage naar de auto te dragen maar rolt hem gewoon daarheen. De drager klapt niet makkelijk uit elkaar en wordt door middel van een ingebouwde rubber bij elkaar gehouden. Dit rubber zit vast gemonteerd in de drager, je hoeft dan ook niet bang te zijn dat je het verliest.

Tijdens de eerste plaatsing op de trekhaak stel je de kracht af waarmee de hefboom naar beneden gaat. Deze moet volgens de gebruiksaanwijzing met ongeveer 47 kilo naar beneden gedrukt worden. Door middel van de simpele stelknop kun je de naar gelang de kracht instellen. Je begint laag en draait geregeld de schroef aan totdat je het juiste moment bereikt hebt. Daarna kom je eigenlijk nooit meer aan de stelknop. Het plaatsen van de drager gaat door de hefboom heel erg snel. Je plaatst de drager op de trekhaak, drukt de hefboom naar beneden tot hij “klik” zegt, steekt de stekker in het contact en bent klaar om de fietsen te monteren. De hefboom is uitgerust met een slot zodat de drager beschermd is tegen diefstal. Nu hebben wij de drager nooit op de auto laten zitten. Het is niet voor niets een Easyfold. Dus opvouwen en in de kofferbak ermee.

Plaatsen van bikes:
Op de Easyfold kun je een hele diversiteit van fietsen kwijt. Eigenlijk alles wat je kunt verzinnen op twee wielen kan je erop kwijt. Zolang je het totaalgewicht van de drie fietsen maar onder de 60 kilo blijft. Het maximale gewicht per fiets is daarentegen 30 kilogram. Geen idee wat voor type dat is maar je kunt dus met gemak 3 dikke all-mountain fullies op de drager kwijt. Of in ons geval een AM fully, Enduro Hardtail en een gravelbike. Zoals verwacht plaats je de lichtste van de drie aan de achterkant. Kracht maal arm zullen we maar zeggen. Voor de zwaardere E-bikes zijn opvouwbare oprijgootjes te bestellen. Zo hoef je de zware bikes niet op te tillen maar rol je ze gewoon op de drager.

Het plaatsen van de bikes is altijd even een klein puzzeltje en dit heeft te maken met het doorsteken van de armen. Je krijgt hier vanzelf handigheid in. Wat wel jammer is, zodra je met 1 of 2 fietsen gaat rijden de overgebleven armen niet in de drager geplaatst kunnen worden. Deze moet je dan ofwel in de garage laten of ergens in je auto leggen.

Eenmaal uitgeklapt bestaat de drager uit drie gootjes. Er hoeft voor de wielbasis van de fiets niet worden afgesteld. De ruimte tussen de eerste twee bikes is groot en er is zelfs plaats voor twee fatbikes. Boost naven (en dus frames) zijn dus ook geen probleem om te plaatsen. Tussen de tweede en derde fiets zit iets minder ruimte en daar staat alles net wat krapper op elkaar.
Tijdens onze ritjes was niet nodig om schuimrubber tussen voor en achtervork van de eerste twee bikes te plaatsen. Tussen de tweede en derde bike steken we een aantal stukken foam.
Wil je na het plaatsen van de bikes nog in de kofferbak van de auto zijn dan is de drager te kantelen. je klikt deze met je voet los en laat hem rustig naar onder zakken. De drager zakt zeer diep weg en je verwacht dat het omhoog duwen redelijk wat kracht kost maar dit valt heel erg mee. De bikes kantelen makkelijk omhoog en na een duidelijk “Kloink” van de drager ben je klaar voor vertrek.

En vertrouw nooit je collega’s, er is altijd wel iemand bij die zegt dat hij de drager omhoog heeft gedaan maar vergeet dat hij “kloink” moet zeggen. Dat hebben we zelf een keer meegemaakt. Gelukkig geen schade aan de drager, dat heeft dan weer te maken met het uitgebreide testwerk in Hillersdorp.

De armen:
De armen zijn demonteerbaar en de makkelijkste manier voor het plaatsen van de bikes is het volgende: Je plaats bike nr. 1 op de juiste plaats en zet deze vast. De arm voor de tweede en derde bike heb je van tevoren van de drager gehaald. Zodra bike nr. 1 staat zet je bike nr. 2 erop en kijk je waar je de tweede arm plaatst. Dan kantel je de tweede bike, plaatst de arm en zet de bike vast. Dan maak je arm 3 vast door frame 1 en 2 en volgt de derde bike.

De kop van armen zijn uitgerust met AcuTight-knopen. Dit is een koppelbegrenzer welke begint te klikken zodra de maximale kracht is bereikt. Eigenlijk een soort van momentsleutel effect. De kop is ook af te sluiten zodat je niet bang hoeft te zijn dat de bikes snel worden meegenomen tijdens het tanken of een after bike snack. Uiteraard kan alles kapot maar voor de korte duur is dit ideaal.

Voor carbonnen frames is een speciale drukverdeler te bestellen. Deze plaats je op de klemming van het frame waardoor de klemkracht over de ronding wordt verdeeld en tevens krassen worden voorkomen.

De riempjes:
Een punt wat mij direct op viel waren de riempjes waarmee je de wielen fixeert. Deze zijn niet verplaatsbaar maar tevens zijn ze lang genoeg om een flinke afstand te overbruggen. Plusbikes (3″) zijn geen probleem en voor extra dikke (4.7″) Fatbikes zijn nog langere riempjes te verkrijgen. Het mooiste gedeelte van de riempjes is de ratel waarmee je deze vast zet. Je steekt simpelweg het riempje in de ratel en trekt deze vast. Zo zitten de wielen echt muurvast op de gootjes geklemd en staat alles lekker strak. Om je velgen te beschermen zijn deze riempjes tegenwoordig uitgerust met een velgbeschermer. Dat vinden je carbon velgen ook geen straf natuurlijk.

Tijdens het rijden over drempels en slecht wegdek zie je de bikes amper op en neer bewegen. Dus er is heel weinig kans op beschadigingen door tegen elkaar tikkende frames. Mocht je afwijkende frames welke net wat schuiner staan dan kun je nog altijd een rubber tussen de bikes doen of een BikeBuddie fietsbeschermer aanschaffen.

Opbergen:
Na gebruik van de drager is het tijd om deze op te bergen. In opgevouwen toestand bedraagt het formaat 31 x 63 x 68 cm. Het formaat van een flinke reiskoffer dus. Ideaal dus om tijdens vakantie in je rainte hotelkamer te plaatsen of in een goed bereikbare hoek van de garage. Zoals gezegd is de uitgerust met wieltjes waardoor je hem als een koffer kunt rollen. Dit maakt het hele draag en plaatsgebeuren ook weer een stuk efficiënter en makkelijker. Om de drager op te tillen en weg te rijden zijn er handgrepen aangebracht. Het is ook per direct duidelijk waar je hem moet optillen of vasthouden.

Bij de Easyfold wordt ook een opberghoes geleverd. Je moet het even doorhebben hoe deze erover gaat en eenmaal geplaatst is de drager netjes tegen de elementen en mogelijke rotzooi beschermd zodat deze jaren mee kan. En met de degelijkheid zit het wel snor. De vorige Easyfold hebben we immers alweer 5 jaar zonder enige morren gebruikt. En qua slijtage aan riempjes en armen is hier nog niets aan te zien.

Conclusie:
Met de Thule Easyfold XT 3 is weer een topproduct neergezet. Het uitklappen en opbergen van de drager maakt het net allemaal wat makkelijker en met de wieltjes rol je hem zo op zijn plaats. Qua prijs zijn ze inderdaad niet mals. Maar dit is een product welke je eenmalig koopt en waarschijnlijk de rest van je leven plezier van hebt.

De adviesprijs voor de Thule 934 Easyfold XT 3 bedraagt € 969,95 en is in twee kleuren te verkrijgen. Zwart/zilver of volledig zwart.

Voor meer informatie klik je op:
https://www.thule.com/nl-nl/bike-rack/towbar-bike-racks/thule-easyfold-xt-3-_-934101

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *