Magped Sport2 magneetpedalen op de gravel- of mountainbike

Je kunt het misschien zien als de gulden middenweg maar ondertussen gravelen we alweer een drietal jaren met de Magped Sport magneetpedalen. Wel vastzitten maar toch de mogelijkheid hebben om supersnel lost te komen zonder zijwaartse beweging te hoeven maken.

Klinkt als vloeken in de kerk hoor ik een aantal bikers zeggen. “Je kunt toch gewoon voor een setje spd pedalen gaan”. Dat kan altijd maar sommige bikers willen niet vastgeklikt zitten en zijn op zoek naar meer bewegingsvrijheid. De pedalen van Magped bieden daarom ook de gulden middenweg tussen platform en spd pedalen.

En na drie jaar gebruik hoeven we hier niet meer sceptisch over te zijn. Het systeem heeft zich bewezen en het werkt. Voor de bikers die zoiets hebben van, ‘Huh? Magneetpedalen? Wat zijn dat nu weer?’, volgt hier een korte uitleg.

Techniek:
In de magneetpedalen van Magped (welke alweer 4 modellen hebben en het 5de over een tijdje geïntroduceerd wordt.) zit in elk pedaal een magneet ingebouwd welke zich aan een metalen plaatje onder je schoen vastzet. Je zet eigenlijk heel simpel je voet op je pedaal en klik. Je zit vast. Eigenlijk een vrij eenvoudige techniek en je hoeft niet bang te zijn dat er spijkers aan je schoen blijven hangen. De schoenplaat is namelijk niet magnetisch maar gewoon van staal. Geen PBS staal maar degelijke kwaliteit welke niet gaat roesten door de jaren heen.

Het Sport2 pedaal is een gefreesde aluminium kooi uit een geheel gefreesd en draait op een Cro-mo as met 3 sealed sealed cartridge lagers. De pedalen draaien dan ook lekker soepel zodra je ze monteert. Qua duurzaamheid gaan de lagers lang mee. Na 3 jaar heeft de oude variant nog geen speling of last van stroef lopende lagers.

De pedalen zijn verkrijgbaar in 3 magneetsterktes. 100 Nm voor de lichte rijders, 150 Nm voor de gemiddelde Trail- & Gravelbiker, en 200 Nm voor de Endurobiker. Voor ons met met een 82 kg aan rijdersgewicht en een actieve fietshouding kiezen wij voor de 150 Nm magneet.

De oude vertrouwde keukenweegschaal komt tevoorschijn en de naald blijft hangen op 229 gram p/s. Geen lichtgewicht pedaal maar slechts 25 gram zwaarder dan een spd trail pedaal met kleine kooi. Het pedaaloppervlakte is 104 mm lang en 92 mm breed en is 18 mm hoog. Het formaat pedaaloppervlakte is ook fijn als je de magneetzijde even niet gebruikt tijdens het biken met normale schoenen.

Om de schoen op zijn plaats te houden is de kooi uitgerust met 6 pinnen per kant. Het aantal pinnen is dan ook gehalveerd ten opzichte van de vorige generatie. Deze had er 12 per kant wat dan ook weer redelijk overdreven was. Mochten er door de jaren heen wat pinnen kapot gaan dan zijn deze gewoon los te bestellen. Eigenlijk net zoals bijna alle onderdelen van de Magped pedalen. En een setje extra schoenplaatjes is nooit weg zodra je met meerdere schoenen rijdt. Je hoeft niet bang te zijn voor slijtage aan deze plaatjes. Die gaan niet snel stuk, ook niet tijdens het wandelen over flinke rotsen en stenen.

Tijd om de paden op te gaan:
Na het monteren van de pedalen en het installeren van de schoenplaatjes wordt het tijd om de paden op te gaan. We rijden in deze tijd van het jaar met de Bontrager Rally schoenen met redelijk zacht rubber. De schoenen grijpen lekker aan en hebben genoeg grip op de pedalen zodat de schoen niet gaat glijden. Met onze Giro Sector schoenen hebben we onder droge omstandigheden geen probleem maar zodra ze nat worden beginnen ze een beetje over de kooi te glijden. En dit is dan ook het type schoenen welke niet door Magped wordt aangeraden. Gelukkig voor ons hebben ze een interessante lijst gemaakt met schoenen welke zeker werken.
https://www.magped.com/shoe_recommendation/?lang=en

Onze ritten bestaan in deze tijd voornamelijk uit rondje rond de kerk maar afgelopen week hebben we ook de toertocht van Balen Keiheuvel gereden. Zodra je voor de eerste keer met dit type pedalen gaat rijden is er een korte gewenningsperiode om de schoenplaatjes goed op de magneet te krijgen. En bij de eerste afstelling kan het zijn dat je de magneet iets hoger moet zetten door de 2 inbusschroeven een beetje te lossen. niet teveel want anders gaan ze klikken. Het plastic tussenstuk biedt vaak net wat meer dikte zodat het aanpassen vaak niet nodig is.

Tijdens het oprijden van de korte steile klimmetjes rond Balen merk je dat je toch redelijk kunt trekken aan de pedalen zonder los te komen. Tijdens het stuiteren over bulten, stenen en boomwortels blijft je netjes aan de pedalen “plakken” en dankzij de 6 pinnen en zachte schoenzool gaat deze ook nergens heen.
Mocht je voor het inklikken liever altijd hetzelfde “inklikpunt” van de schoenplaat gebruiken dan biedt Magped sinds korte tijd de mogelijkheid om een plastic overzetje met uitsparing over de schoenplaat te zetten. Door deze uitsparing klik je altijd op hetzelfde punt in.

Het losklikken tijdens escapades en bij het afstappen is eigenlijk heel simpel. Je beweegt je enkel schuin, naar de zijkant, omhoog en je schoen laat netjes los van het pedaal. mocht je ineens een rare beweging moeten doen dan trek je eigenlijk vrij snel je schoen los van je pedaal. Dus je zit wel vast, maar niet te vast. Dankzij de 150 Nm aan kleefkracht heb je nooit het geval dat je tijdens de normale pedaalbeweging loskomt van het pedaal. Dan is de 15 kilo per pedaal ineens een stuk meer dan gedacht.

Wil je de Magped pedalen gebruiken om tijdens het springen je bike omhoog te trekken dan komen de 150 Nm mogelijk wat tekort en kun je beter opteren voor de 200 Nm variant. Maar voor het gravelen is de 150 Nm een prima versie.

Daar de Sport2 pedalen de magneet aan 1 kant hebben zitten zakt deze zodra je van de fiets stapt naar beneden. Je moet voor het vastklikken het pedaal even naar de goede kant draaien. Iets wat na een paar tochten een automatisme wordt. En daar wordt je toch vrolijk van?

Conclusie:
De Magped Sport2 pedalen zijn ontworpen voor de biker die wel vast wil zitten maar toch wat meer vrijheid wil in zijn voetbeweging. Onze ervaring met Magped geeft weer dat de degelijkheid en lagering prima in orde zijn. 3 jaar geleden schreven we dat ze op meerdere van onze bikes te vinden zijn. En dat is helemaal waar.

De adviesprijs van de Magped Sport 2 pedalen bedraagt: € 109,- en zijn verkrijgbaar in de kleur zwart, groen, blauw, paars en oranje.

Voor meer informatie klik je op:
https://www.magped.com/shop/magped-sport2/?lang=en

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *