Vloeistof om je banden tubeless te maken komen in diverse soorten, maten en merken. Maar waar blinkt Orange Seal nu echt in uit? Wij gooiden een flinke scheut in onze nieuwe banden en gingen er mee op pad.
Voor degene die niet bekend zijn met het bedrijf:
Orange Seal, een bedrijf uit Texas, is al jarenlang actief in de bike-wereld en richt zich uitsluitend op sealant. Nou ja, bijna uitsluitend dan. Want ze maken ook velglinten en ventielen. Met een klein scala aan gekleurde ringetjes zodat je het ventielringetje kunt matchen met je bike. Speciaal voor de bikers welke uitgekeken zijn op de saaie zwarte ringetjes.
Orange Seal komt is verkrijgbaar in drie varianten namelijk de:
- Regular sealent voor Mountainbikes en Gravelracers.
- Endurance sealant voor Racefietsen (dicht sneller bij hoge druk)
- Subzero sealent bij koude weersomstandigheden. Bestand tegen temperaturen onder nul graden. Ideaal voor de Beachracer en winterse toertochtrijder.
Voor onze banden, Continental Mountainkings tubeless te maken op Fulcrum Red Metal 5 velgen, hadden we de Regular Orange Seal beschikbaar.
Nu hoor ik sommige al denken:”Ja, maar is de Endurance niet veel beter?” De naam lijkt inderdaad veel op Enduro, maar heeft hier niets mee te maken. De Endurance blijft langer vloeibaar (60-120 dagen tov 30-45 dagen) maar dicht minder goed de gaten in de band.
De banden tubeless maken is een fluitje van een cent. Tubeless velglint erin, Orange Versavalve ventiel plaatsen met een paars ringetje zodat het bij de fiets past. Band oppompen, laten “ploppen” en klaar. Een mooie combinatie deze 2. We hebben niet eens sealant nodig om de zaak af te dichten. Toch even snel 90 ml Orange toevoegen via het ventiel wat makkelijk gaat dankzij het meegeleverde slangetje.
Op pad:
We gaan onderweg en je raad het al. Je hebt niet in de gaten dat je ermee onderweg bent. Allergisch als we zijn voor lek rijden hebben we dit dan ook niet gedaan. Of misschien is dit wel gebeurd maar heeft de sealant gewoon zijn werk goed gedaan. Orange werkt dan ook met verschillende deeltjes welke ze Nanites noemen. Deze vormen een matrixstructuur rondom het gat. Goed voor gaten tot 6 mm.
Maar waar blinkt Orange Seal dan echt in uit?
Niet in de tijd dat het vloeibaar blijft. Dit is namelijk ergens tussen de 30 en 45 dagen waarna je weer moet bijvullen. Nee, Orange blinkt uit in mooie egale laag welke het op je band achterlaat. Ervaring leert dat Skinwall banden vaak moeilijk hun druk vasthouden door de poreuze zijwangen. Orange Seal zorgt voor een oranje luchtdichte laag aan de binnenkant van je banden. Alsof een of andere hobbyist met een verfkwast aan de gang is gegaan. Dit heeft als gevolg dat poreuze en vaak lichte banden een mooie luchtdichte laag krijgen. Je hoeft nu niet meer vlak voor je tocht nog even je banden bij te pompen.
Ventielen:
De Versavalve ventielen komen in vier maten. 32, 48, 60 en zelfs 80 mm. Ideaal dus als je met hoge velgen rijdt in je road of gravelbike. De ringetjes komen in de kleuren oranje, zwart, rood, blauw, paars en groen. Een leuk detail om de zaak te matchen. tevens zitten er 2 maten rubbers bij. Een langwerpige en een ronde.
Conclusie:
Orange Seal doet wat er van wordt gevraagd. Gaten dichten tot 6 mm. Het laat een mooie egale laag achter op de binnenkant van je banden. Het droogt helaas wel snel op zodat je na 6 weken weer moet bijvullen.
De adviesprijs voor 237 ml Orange Sealant inclusief injectieslang bedraagt € 17,99
De adviesprijs van een 473 ml fles bedraagt € 24,99
Voor meer informatie klik je op:
https://orangeseal.com/