Garmin, de oude rot in het vak van de GPS fietscomputers verving vorig jaar de Edge 820 door de huidige 830. Een flinke vooruitgang van het apparaatje. Wij namen hem mee de paden op voor een goede impressie.
Wel met de MTB Bundle variant. Deze bevat naast de Edge 830 een losse snelheidsmeter, rubberen beschermhoes, extra stuurhouder en afstandsbediening voor op je stuur.
Uit de doos verschijnt een mooi en slank apparaatje met een 2,6” display en slechts 3 knoppen. 1 aan de zijkant om hem aan of uit te zetten en 2 aan de onderkant om door de training te activeren. Al het andere gebeurd door het navigeren op het touchscreen display.
De Ege 830 is slecht 8,2 cm lang, 5 cm breed en 2 cm hoog. De wijzer van de oude vertrouwde keukenweegschaal blijft hangen op 85 gram. Wel met de rubberen beschermhoes eromheen. Want die haal je er normaliter gezien toch nooit meer vanaf.
Om de Edge op je stuur te monteren zijn 2 houders bijgesloten. Een “platte” mount welke je met rubberen banden om je stuur of stuurpen klemt en een zogenaamde “soeplepel” mount. Wij, eigenwijs als we zijn, monteren de soeplepel in omgekeerde versie zodat deze vooruitsteekt ten opzicht van het stuur. Voordeel hiervan is dat je kijkhoek tijdens het navigeren een stuk prettiger is. Het nadeel hiervan is dat de uitstekende GPS iets minder beschermd is tijdens bijvoorbeeld een valpartij. Nu zijn we niet van plan om te vallen maar hebben door de jaren heen al een paar houders gesloopt. Gelukkig alleen de houders maar niet de GPS’jes zelf.
Onder in de doos vinden we ook een snelstartgids welke we even doornemen. Het is namelijk al heel wat jaren geleden dat we met een Garmin gewerkt hebben. Gelukkig is de menustructuur duidelijk en dankzij Youtube en Google bevinden we ons al zeer snel in de diepste en donkerste krochten van de menu’s. We koppelen de Garmin aan onze telefoon en laden via de telefoon enkele gpx routes in. Het koppelen aan je telefoon en de Wifi is een fluitje van een cent en gaat allemaal snel en soepel. Dat hebben we slechter meegemaakt bij een paar andere merken.
Op de telefoon installeren we de Garmin connect App en Trailforks App. Alle koppelingen naar Strava en andere derden laat ik schieten. De routes die we rijden willen we namelijk niet openbaar maken en we houden alles liever 100% privé. Wil je de Edge 830 koppelen dan is dat ook zo gebeurd. Vooral als je een fan bent van Strava-Live segmenten.
Tijdens het instellen kun je diverse profielen aanmaken voor onder andere Mountainbiken en zelfs Gravel! We maken deze 2 profielen aan met elk een eigen kleurtje op de kaart. Elk profiel heeft een flink aantal pagina’s ter beschikking welke je vol kunt gooien met alle informatie die je maar kunt verzinnen. Hoogtelijnen, hartslaggrafieken, snelheid, gemiddelde cadans etc. Het zit er allemaal op. Een beetje overweldigend als je het voor de eerste keer instelt. Maar na de eerste tocht en een aantal keren door de menu’s te lopen hebben we een 4-tal pagina’s ingesteld met de voor ons nodige informatie en kaartvelden.
Het kaartveld willen we zo groot mogelijk hebben dus we zetten zoveel mogelijk uit. Het scherm is namelijk niet al te groot. Desondanks is het wel super duidelijk. Kleine details worden zeer goed weergegeven en het scherm geeft een heldere indruk.
Onderweg hebben we altijd de kaart in beeld en zetten we de achtergrondverlichting op 100 %. Dit blijkt een flinke energiezuiper te zijn want van de 20 beloofde uren blijven er nog maar 8 over. Een tocht later zetten we deze terug naar de middelste stand en begint de batterijduur een stuk op te lopen. 20 uur is wel te halen maar dan niet met een kaart in beeld, meters aangekoppeld en achtergrondverlichting uit. Gebruik je de Garmin zoals ons met alles aan dan kom je uit op een nette 10 uur. Goed genoeg voor een paar flinke tochten. Ben je een weekend weg en heb je een oplader of Chromebook mee dan is de Edge 830 binnen no time opgeladen.
Tijdens het uitschakelen van de Edge moet je de knop aan de zijkant even inhouden en kiezen voor “voeding uit”. Als je de zwarte knop een enkele keer indrukt gaat hij namelijk in de slaapstand. Vaak met als gevolg dat de Garmin een paar dagen later helemaal leeg getrokken is.
De standaard kaart in de Edge is een OSM kaart. Niks mis mee en nabij alles staat er wel op. Hooguit een paar kleine trails die niet ingetekend zijn. Maar wil je een andere kaart inladen is dat natuurlijk geen probleem. Het interne geheugen van 12 GB heeft genoeg plaats voor wat extra kaarten. Het aantal gpx routes wordt beperkt tot 100 stuks. Daarna moet je gaan schikken.
Een minpunt van het Mountainbike profiel is de kleur van de kaart. De bossen worden niet goed ingekleurd en ik wil onderweg graag zien waar de bosrand zich bevindt. Hier horen we veel bikers over praten en hopelijk wordt dit met een toekomstige update aangepast. Het Gravel profiel geeft de kaart, in onze ogen, een stuk mooier en beter weer. Dus wij rijden over het algemeen alleen nog maar met het Gravel profiel.
Het rijden van gpx routes werkt zeer duidelijk en tevens biedt de Edge turn-by-turn navigatie. Mocht je route dubbel lopen of zich kruisen dan moet je goed opletten. De eerste 500 meter worden namelijk niet dikker of in een iets andere kleur aangegeven. Dit zou voor ons wel een mooie update zijn in de toekomst.
Routeberekening is aanwezig en het laden van de kaarten en routes gaat snel. Heel snel zelfs. Dit is te danken aan de nieuwe processor. Een Gravelroute inladen van 85 km met een paar duizend trackpoints is binnen een paar seconden gebeurd. Een leuk extraatje is dat je onderweg van route kunt wisselen zonder je training te onderbreken. Je gaat gewoon terug naar het basismenu en kiest een andere route.
De Trailforks paden hebben we in Duitsland een aantal keer gebruikt. Blijken er ineens veel meer lijnen te liggen dan we gedacht hadden. Let wel op qua privéterrein. Deze paden gaan niet altijd over toegestaan terrein. Dus houdt je omgeving in de gaten en respecteer andere bosgebruikers.
Data, data en nog meer data:
Waar de Edge 830 in uitblinkt is in data. Er zit veel op, heel veel. Een groot scala aan trainingen en kun je de VO2 max , zwaarte van de training en hersteltijd laten berekenen. MTB Dynamica geeft weer wat je bike onderweg doet zoals jumps, airtime etc. Grit en Flow laten zien hoe soepel je een afdaling neemt en deze kun je dan weer vergelijken met je maten of zelf proberen te verbeteren. Ga je bergop over een route zul je zo nu en dan een grafiek in beeld zien. Dit is de zogenaamde Climb Pro. Deze geeft de zwaarte en lengte van de helling aan. En ook hoeveel meter het nog is tot de top. Wel zo lekker als je in de Alpen aan het rijden bent.
Voor de E-Bikes is de Garmin compatible met de Shimano Steps aandrijving en ook de DI2 connectie is aanwezig. Alles op een scherm in een oogopslag.
We gaan hier niet alle functie uitgebreid beschrijven want dan zit ik over een week nog steeds te typen. Daarvoor verwijzen we jullie lekker naar de Garmin Edge website.
Widgets en Appjes:
Wat ook mogelijk is bij de Edge is het toevoegen van kleine widgets. Deze kun je downloaden uit de Connect IQ store. Zo hebben wij bijvoorbeeld de buienradar widget gedownload zodat we onderweg kunnen zien hoe lang een mogelijke bui nog gaat duren of dat er een flinke regenbui aankomt. Een van de leuke extraatjes waarvan veel mensen zeggen: “Ja, maar dat kun je toch gewoon zien.” Klopt helemaal, maar wij vinden dat dan weer een kei leuke optie. Onderweg moet je de 830 wel gekoppeld hebben aan je telefoon anders werkt het niet. Zodra hij gekoppeld is kun je er ook voor kiezen om de telefoon meldingen binnen te krijgen zodra je een nieuw WhatsApp bericht hebt. Je kunt hem alleen niet lezen op het scherm maar ik vermoed dat daar nog aan gewerkt gaat worden. Immers, wie stuurt er heden ten dagen nog sms’jes? Wij in ieder geval niet.
Qua connectiviteit is de Garmin uitgerust met ANT+ en Bluetooth, Wifi en BLE. Zodra je thuis komt van een training wordt deze automatisch via de Wifi opgeslagen en kun je hem via je telefoon openen zonder extra verbinding te maken naar de Edge.
De koppeling naar de bijgeleverde afstandsbediening is zo gemaakt en met een paar drukken op de knop wandel je door de menu’s heen. Een leuke feature voor in de winter met dikke handschoenen maar in de zomer biedt het weinig meerwaarde. De meeste fietshandschoenen zijn tegenwoordig ook touchscreen compatible en dat gaat met ons formaat kolenschoppen prima.
Veiligheid:
Als laatste heeft de Edge 830 een tweetal veiligheidsopties.
Één is de Ongevallen detectie. Zodra de sensoren een flinke crash registreren en de snelheid naar 0 gaat. De telefoon gaat na 30 seconden een noodsignaal met locatie doorsturen naar het ingestelde contactpersoon. Je hebt nog even de tijd om dit te annuleren door een druk op de knop.
Het Fietsalarm is voor als je op het terras gaat zitten of even in de winkel bent. Zodra je deze instelt en de fiets beweegt dan krijg je een alarm op je smartphone. Je kunt nu als een malloot naar je fiets rennen om te zien wat er loos is. Zul je net zien dat ze je Garmin gejat hebben in plaats van je fiets…
Conclusie:
De Garmin Edge 830 is een echt trainings- en navigatiebeest met een groot scala aan opties. MTB- Dynamica, ongevallen detectie, buienradar, Climbpro en noem het op. Het kan in het begin wat overweldigend zijn en de 830 heeft zeker een leercurve. Maar zodra je er mee weg bent weet je dat je met een kwaliteits apparaat op pad gaat.
De adviesprijs voor de Garmin Edge 830 Bundle bedraagt € 469,99
Voor meer informatie klik je op:
https://buy.garmin.com/nl-NL/NL/p/621238/pn/010-02061-21