Je banden tubeless met Milkit

Een groot gedeelte van de bikers rijdt heden ten dagen met tubeless banden. Maar na verloop van tijd wordt het tijd om de melk bij te vullen of om de kwaliteit van de melk te controleren. Milkit maakt dit een makkelijk karwei zonder de band los te maken van de velg.

Een van de grootste pluspunten van het bijvullen en controleren met het Milkit systeem is dat het een stuk minder zooi geeft. Geen latex druppels over je handen en de vloer van je werkplaats of woonkamer.

Een uitleg voor de leken:
Op het moment dat je banden tubeless zijn en er verse melk in zit gaat deze melk naar verloop van tijd opdrogen en zit er niet meer genoeg in. De oude manier om het niveau en tevens de kwaliteit van de melk te controleren was om simpelweg de band van de velg te halen, meten, inspecteren en indien nodig bijvullen, om daarna de band er weer op te doen en rond de velg te laten “ploppen”.
Of je doet wat eigenlijk de meeste bikers doen. Je vult gewoon de band weer bij met latex zonder überhaupt iets te controleren.

Het systeem van Milkit bestaat uit een grote spuit en een set gepatenteerde ventielen. De ventielen zijn niet standaard maar hebben een secundaire rubberen afdichting onderaan het holle pijpje. Dit is het gedeelte wat in de buitenband zit. Mocht je nu het ventiel eruit schroeven dan blijft de lucht gewoon in de band. Nu is het ventiel ook niet standaard maar heeft deze een extra lage as. Zodra je de band op wilt pompen druk je deze as door de secundaire afdichting en kun je druk verwijderen of bijpompen.

Aan de slag:
Voordat we aan de slag gaan vervangen we het oude ventiel door de Milkit variant en laten we de band “ploppen” met behulp van de Booster. Een soort mobiele luchttank die eruit ziet als een bidon. Deze pompen we door middel van een fietspomp op tot 11 Bar. Zetten hem op het ventiel en laten alle lucht ineens in de band stromen. Een handig product als je niet in bezit bent van een gewone compressor. Na gebruik van de luchttank kun je deze ook nog gebruiken als waterfles. Een leuke eigenschap maar wij houden werkplaats spullen en drinken liever van elkaar gescheiden.

We laten de druk van de band. Schroeven de kern uit het ventiel en injecteren door middel van de spuit de melk in de band. Geen druppels of spetters en de band blijft netjes op druk. Ventielkern er terug in, oppompen en we zijn klaar om te vertrekken.

De latex vloeistof zou volgens Milkit langere tijd vloeibaar blijven en niet gaan samenklonteren zoals sommige andere melkjes doen. Na een paar maanden lijkt dit inderdaad te kloppen. Maar hoe het over een half is kunnen we nu nog niet zeggen.

Controle:
Een paar maanden na het vullen van de banden wordt het tijd voor inspectie. We laten de druk in de banden zakken tot deze onder de 1,5 is. Dit is vooral belangrijk als je een gravelracer hebt welke rond de 3 bar zit. Je draait de ventielkern eruit en steekt de injectienaald met daarop het kraantje in de band. Zodra je het kraantje opendraait wordt de vloeistof door de druk in de band naar buiten geperst. Vandaar dat het zo belangrijk is om de druk te laten zakken. Als je dit trucje toepast met 3 bar of meer in je banden vliegt de hele zooi dwars door de spuit naar buiten. Dit kan een aardige puinhoop opleveren.

Op de spuit lees je af hoeveel vloeistof er in de band zat en nu kunnen we kiezen uit bijvullen of verversen. in ons geval ziet de vloeistof er nog prima uit en besluiten we om alles terug in de band te spuiten. Dit gaat met 1,5 bar tegendruk niet zo makkelijke en we draaien de ventielkern terug in de band om de druk verder te laten zakken. Kern er weer uit, bijvullen, kern er in, oppompen en klaar.

Het is een makkelijk systeem en als je elke maand van band wisselt scheelt het een hoop geklieder in je werkplaats. Makkelijk voor wedstrijdrijders die vaker wisselen dan de gewone biker.

Conclusie:
Een makkelijk systeem welke geklieder bespaard. Wel moet je een paar extra handelingen met het ventiel doen tijdens het controleren van de latex. Maar dit is nog altijd makkelijker dan de band van de velg halen.

Milkit is geschikt voor mountainbike-, gravel- en roadbanden.
De ventiellengtes zijn 35, 45, 55 en 75 mm.

De adviesprijs van de Milkit compact ventielkit 35 of 45 mm bedraagt € 49,95
De adviesprijs van de Milkit compact ventielkit 55 of 75 mm bedraagt € 53,95
De adviesprijs van de Milkit Air Booster 0.75 Large bedraagt € 49,95
De adviesprijs van de Milkit anti lek vloeistof set (250 ml) bedraagt € 15,95

Voor meer informatie klik je op:
https://milkit.bike/en/

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *