120 km gravelen met Silca’s Super Secret Chain Lube

Super Secret is het in ieder geval niet meer. Wat het wel is, een oude techniek in een nieuw jasje gestoken. Ofwel, kettingwax. Maar bij Silca hebben we geen pan nodig om de zaak in te koken zoals vroeger gedaan werd.

Kort door de bocht gezegd is Silca’s Super Secret Chain Lube een smeermiddel op basis van was. Dit zou zorgen voor een stille ketting met minimale wrijving. Oude wielrenners zullen dit nog gewend zijn van een in gesmolten was ondergedompelde ketting.
Nu hoeven we bij Silca geen pan aan de kook te brengen maar kunnen we de was gewoon druppelsgewijs aanbrengen. Of als je een grote pot hebt drop je gewoon je (schone) ketting hierin.

Ontwikkeling:
Tijdens de ontwikkeling van Silca’s Chain Lube kwam men in aanraking met IndyCar monteurs. Zij hadden een techniek ontwikkeld waar micro wax poeder in vloeistof wordt opgelost. Deze droogt snel op en voor een egale laag welke bijna niet te onderscheiden is van de oude methode.
De lucht drogende vloeibare was en Tungsten Disulfide bleek, volgens Silca, in staat bestaande hotmeltwassen te verslaan in wrijvingstest. En dat terwijl dit wel een heel stuk makkelijk is om aan te brengen.

Hoe het werkt:
Voordat we beginnen moeten we héél grondig de ketting reinigen.
Op de site van Silca staan een aantal filmpjes over het aanbrengen van de was en deze hebben netjes (ahum) opgevolgd.
Nadat de ketting schoon en opgedroogd is druppelen we heel simpel de Chain Lube over de rolletjes van de ketting. Het liefst met de ketting in de schuinste stand zodat de rolletjes maximaal open staan. Hierna laat je de ketting 30 – 40 minuten drogen en de fiets staat klaar voor eerstkomende tocht.
Je kunt dus niet even snel voordat je aan een tocht begint je ketting insmeren. Leg tijdens het druppelen wel even een doek op de vloer want de dispensor werkt niet geweldig en de ene keer krijg je dikke druppels en een paar kneepjes later komen er mini druppels uit. De Chain Lube loopt dan ook een klein beetje van je ketting tijdens het smeren.

Een tweede mogelijkheid is om een grote fles te bestellen en daar je ketting in onder te dompelen. Een beetje prijzig en echt iets voor gesponsorde wedstrijdrijders of pure liefhebbers van wax.

Onderweg:
We hebben de ketting van onze Niner GravelRacer behandeld met de Chain Lube en zijn van start gegaan voor een stoffige 120 km lange tocht. De Giro Pathfinder. Een leuke graveltocht welke start vanuit Eindhoven.
De ondergrond was zoals je kon verwachten een grote stofbende en de ketting heeft ook heel wat stof voor zijn kiezen gekregen. Qua souplesse ondervond ik geen verschil met mijn “standaard” smeermiddel. Maar na 120 km was de ketting nog steeds muisstil zonder piepje of kraakje. Pluspunt voor Silca onder deze tropische omstandigheden.
Na de tocht hebben de ketting kort gewassen en gewoon bijgedruppeld zoals we altijd doen na een tocht.

We hebben de Chain Lube nog niet in natte en modderige omstandigheden kunnen testen. We kunnen ook niet teruggrijpen op ervaring vanuit het verleden omdat we simpelweg nog nooit een droge of natte was gebruikt hebben. Wat heet, in het 9 speed tijdperk was ik een fervent fan van WD-40 😉

Vooralsnog ben ik zeer nieuwsgierig wat Silca’s Super Secret Chain Lube gaat doen onder erbarmelijke omstandigheden. Tevens omdat het geen corrosiebescherming bevat voor de ketting wat een van de mindere eigenschappen van was is.

De adviesprijs voor 120 ml Silca’s Super Secret Chain Lube bedraagt € 30,-
Tevens te verkrijgen in 240 ml druppelfles en 360 ml dompelpot.

Voor meer informatie klik je op:
https://silca.cc/products/silca-super-secret-chain-lube

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *