Onderweg met de MET Allroad Helmet

Een helm voor de de dagen in het zadel in gemixt terrein. Op het asfalt of over de gravelroutes. Sportief aan de ene kant en mede door zijn lage gewicht comfortabel aan de andere kant.

De Allroad is, zoals de naam het al aangeeft, een helm gemaakt voor alle soorten ondergronden. Een degelijke helm voor het gravelracen waarbij we onverhard veelal combineren met de verharde ondergrond.

Meestal zijn road helmen niet voorzien van een vizier maar de Allroad heeft een verwijderbaar vizier. Deze klik je gewoon los op het moment dat je hem niet wilt gebruiken. Je kunt dan iets beter onder de helm doorkijken zonder je nek te verdraaien. Tijdens het rijden over het asfalt zit je dan ook vaak iets minder recht op de fiets.

Voordat we op pad gaan nemen we een kijkje rond de helm. We leggen de helm op de oude vertrouwde keukenweegschaal en de naald blijft hangen op 259 gram (in de maat S). Geen echte lichtgewicht maar voor een middenklasser is dit wel heel erg netjes. En je hoofd is altijd blij met een lager gewicht. Vooral als de tochten langer duren dan 4 uur wat bij het gravelrijden veelal voorkomt.

Om je hoofd te beschermen tijden het opvangen van een klap is de buitenschaal van de helm gemaakt  van in “in-mould” huls. De binnenschaal is een schok absorberend polystyreen welke de klap van een impact over de helm verdeeld.

Om de helm op maat te maken zitten klemmetje op riempjes. Je klikt ze los, stelt de riempjes in, en klikt ze weer vast. Het makkelijkste is om dit thuis voor de spiegel te doen want om in de bossen met de riempjes te vogelen is niet altijd even handig. En zodra ze op de goede lengte staan blijf je er normaal gezien vanaf.

Door middel van het Safe-T Mid Fit System zorg je ervoor dat de helm zich netjes rond je hoofd vormt. Je draait simpel aan de draaiknop welke zich aan de achterkant bevind en bent klaar om te gaan. Je kunt de hoogte van de Safe-T verstellen zodat hij beter in je nek past. Er zit een kleine uitsparing tussen Safe-T en helm om een paardenstaart tussendoor te vlechten. Het is geen hele grote uitsparing en als je vrij dik haar hebt is het beter om een lage vlecht te maken. Zoals met alle Safe-T systemen kun je hier een bijpassend LED achterlichtje op monteren voor tijdens de avond en nachtritten. 

Onderweg:
Om je hoofd te koelen is de Allround uitgerust met 16 luchtgaten. De luchtgaten zijn gemiddeld van formaat en lopen netjes in een lijn door. Om de koeling te vergroten zijn er aan de binnenkant drie grote kanalen gemaakt waar de wind doorheen stroomt.

Het draagcomfort van de helm is, zoals we van MET gewend zijn, prima in orde. Tijdens het stuiteren over de singletracks blijft alles netjes op zijn plaats zitten. Het vizier is redelijk kort van formaat. Niet te lang zodat je moeite moet doen om er onderdoor te kijken maar lang genoeg om de laagstaande zon uit je ogen te houden.

De binnenkant van de helm is bekleed met verwijderbare Coolmax kussentjes. Ze kunnen zo met de handwas mee en op 30 graden in het zakje van een fietsshirt is dit natuurlijk ook geen probleem.
Het Coolmax kussentje voor je voorhoofd is te vervangen voor een siliconenstrip en deze is, net als de LED lampjes, los te bestellen.

Conclusie:
De MET Allroad is een nette Gravel- of Forensenhelm voor de beginnende Gravelaar en commuter. Je krijgt iets minder poespas dan bij de rest van de MET familie maar de Allroad biedt een laag gewicht voor een scherpe prijs.

De helm is verkrijgbaar in de maten maten, S ( 52-56 cm), M (56-58 cm) en L (58-61 cm
De MET Allroad is verkrijgbaar in de kleuren: grijs, wit, fluoriserend geel, zwart-rood, zwart-cyaan en mat zwart.
De adviesprijs bedraagt € 69,-

Voor meer informatie klik je op:
https://www.met-helmets.com/products/active/allroad

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *