Op pad met de VeeTire Rail DCC 40 mm

Gravelbanden met een snel profiel, voldoende grip en 40 mm breed zien we steeds vaker op de paden. Niet zo raar eigenlijk, want je krijgt net dat beetje extra comfort op je bike. Wij gingen op pad met de VeeTire Rail.

De Rail is een snelle gravelband ontworpen voor subtiele en drogere omstandigheden maar dankzijn een flink aantal kleine nopjes een band die ook heel wat water en zand af kan voeren zonder snel vol te lopen. Uiteraard ligt dat laatste voornamelijk aan de soort zand want tegen, bijvoorbeeld, de vettige klei uit de Voerstreek is bijna niets opgewassen.
De noppen in het midden van de band zijn opgesteld in rijen van 5. De noppen zijn niet vierkant of rond maar hebben de vorm van een driehoek. De kleine nopjes zijn ook bewerkt met inkepingen die ervoor zorgen dat de nop soepel reageert op de ondergrond en meer grip bied in diverse omstandigheden.

Aan de zijkant van de band zijn de noppen een heel stuk grover uitgevoerd. Dit komt het bochtwerk ten goede. De dikke noppen vreten zich in de ondergrond en geven een goed vertrouwen in de band.
Uiteraard hebben we voor het monteren de banden op de oude vertrouwde keukenweegschaal gelegd en de naald bleef steken op 492 gram. Absoluut geen lichtgewicht band maar zeker niet veel zwaarder dan een 40 mm brede G-One. En grovere noppen brengen nu eenmaal een hoger gewicht in de schaal. De banden zijn wel tubeless ready en het monteren op de DT-Swiss velgen van de Canyon Grail CF is dan ook zo gebeurd.

Het karkas van de band is 120 TPI wat voor een soepel en comfortabel gevoel zorgt maar de noppen zijn vervaardigd uit 2 hardheden. De hardere 56A in het midden van de band voor snelheid op de vlakke en zachtere 48A op de zijkant om de band lekker in de bochten te laten aangrijpen.

In banden zitten diverse technieken en één hiervan is het Synthesis materiaal. Deze lichtgewicht laag zorgt voor de lek- en scheurbestendigheid van de banden. Daar zijn ze prima in geslaagd want tijdens de 125 km lange Liberation Ride in het Zuiden hebben we geen enkele door uit de band hoeven plukken en zien de noppen er nog uit als nieuw. We hebben de banden in de gravelafdalingen ook niet gespaard. Vooral niet tijdens het proberen bij te houden van een paar volgeveerde mountainbikes. Dit lukt aardig omdat de combinatie bike en band flink wat vertrouwen geeft. Tijdens het accelereren en bergop fietsen heb je niet in de gaten dat de band wat zwaarder is. Hij rolt snel aan en je zit binnen no time op cruise snelheid.

Tijdens onze ritten hebben we diverse weersomstandigheden en ondergronden meegemaakt. Van droge losse zand tot natte gravel, grote stenen in de klimmen en afdalingen, droog en nat asfalt en stoffige gravelpaden. De Rail is goede allrounden en overal kom je er mee uit de voeten. De 40 mm is groot genoeg om comfortabel te zijn en hebben we, met onze 85 kilo inclusief gear, opgepompt tot 2.5 bar. Normaliter pomp je ze wat harder op maar voor een tocht door Zuid Limburg kiezen we eerder voor comfort en grip op de onverharde paden in plaats van snelheid en rendement op het asfalt.

Conclusie:
Een prima allround band voor in diverse weersomstandigheden. Rolt snel over gravel en prima grip in de bochten. Asfalt is goed te doen maar je levert hier wel in op snelheid.

De VeeTire Rail is verkrijgbaar in diverse maten en uitvoeringen.

De adviesprijs bedraagt  € 35,00
Voor meer informatie klik je op:
https://www.veetireco.com/listings/cyclocross-gravel-rail/

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *