Gas erop met de WTB Raddler 40 mm banden

Wilderness Trail Bike, ofwel WTB is welbekend in de Gravel wereld en met de nieuwe Raddler borduren ze verder op het succes van hun Riddler. Wel met meer profiel en dikkere noppen op de zijkant. Biertje erbij?

Nee hoor, de Raddler heeft niets te maken met het frisse zomerbier wat zodra de zon een beetje schijnt weer volop op tafel staat. De naam heeft te maken met “Getting Rad” ofwel. Zoek het wat extremer op, radical. Het is dan ook de agressieve broer van de Riddler. Verkrijgbaar in de gewone zwarte variant of skin-wall en 700-40/44 mm breed.

Een blik op het loopvlak van de Raddler verraad meteen dat dit een band is voor de ruwere graveltochtten. Een diep profielpatroon en flinke noppen op de zijkant. De centrale noppen zijn staan aardig dicht bij elkaar waardoor de band snel rolt. Dit merk je dan ook zodra de grond harder wordt en op het asfalt heb je niet het gevoel veel weerstand van de band te ondervinden. Vooral niet als gladde Nederlandse asfalt wordt vervangen door autoluwe wegen in België. Hier zijn we blij met een band welke wat meer volume heeft. Het extra comfort van een 40 mm brede band valt dan ook goed in smaak.

Voordat we op pad gaan leggen we de banden eerst even op de vertrouwde keukenweegschaal. Deze blijft hangen op 482 gram wat een net gewicht is voor de 40 mm skin-wall. Het monteren van de banden was niet zo makkelijk. Sommige velgen hebben moeite met het laten “ploppen” van skin-wall banden. Ze zijn iets stroever en een sopje komt er dan ook wel aan te pas. Dit hebben we met meerdere skin-walls meegemaakt.
De banden hebben we gemonteerd op de DT Swiss C1800 velgen en op carbon Reynolds AR41 velgen. De breedte van 40 mm halen ze niet en op beide velgen en ze komen dan ook uit op 38 mm. In ons geval vinden we dit niet zo erg want de Raddlers zitten in een Canyon Inflite waar geen al te brede banden in passen.

Onderweg:
WTB banden banden hebben we afgelopen weken getest tijdens de vele regenbuien welke over ons land trokken. Tijdens een flinke ronde door de Meinweg kwamen alle aspecten voor de band aan bod. Vooral natte en gladde paden. Over het asfalt rijden we richting de Meinweg en de banden rollen soepel en zonder al te veel rolweerstand. Zelfs minder als we gedacht hadden en met het geluid valt het ook nogal mee. De gravelpaden zijn allemaal doorweekt en de middelste noppen doen goed hun best om het water en modder te lossen. De band gooit ook niet veel grind omhoog in de losse stukken en na 60 km zien we er veel schoner uit dan we bij aanvang van de tocht gedacht hadden.

In de losse omstandigheden pakt de band lekker zijn grip en de grove zijnoppen zijn zodanig geplaatst dat ze lekker in de bochten grijpen als je over onverharde paden fietst. De noppen drukken zich in de ondergrond en de band voelt vertrouwd aan in diverse omstandigheden.

Het karkas van de band is 60 tpi en dit zorgt voor een soepele band die goed reageerd op de ondergrond. De druk waarmee we de banden rijden is 2.4 bar. We proberen dan ook altijd de gulden middenweg tussen grip, comfort en rolweerstand op te zoeken.

Conclusie:
De Raddler past goed in de familie van de WTB Gravelbanden en plaatst zich prima tussen de Riddler en Nano. Het gevoel is wat we gewend zijn van de WTB banden. Niet te hard en voldoende grip. Het tubeless opstellen van de banden was ook een fluitje van een cent. Een prima allrounden voor de grovere gravelpaden.

De WTB Raddler is in beide kleuren (zwart / zwart-bruin) verkrijgbaar in de maten 40 en 44 mm.

De adviesprijs bedraagt € 52,25
Voor meer informatie klik je op:
https://www.wtb.com/products/raddler

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *